Cuprins nr. 1-2 / 2017

Studii

Pedagogia Dalton, o pedagogie a trecutului pentru prezent (Nicoleta Savu) 7

PEDAGOGIA DALTON, O PEDAGOGIE A TRECUTULUI PENTRU PREZENT


Prof. Nicoleta Savu
Grăd. cu P.P. "Perluţele mării", Constanţa



REZUMAT
Planul Dalton este unul dintre cele mai de succes modele educaţionale centrate pe copil, din lume. Utilizarea Planului Dalton la nivelul preşcolarităţii creează cele mai bune condiţii posibile pentru dezvoltarea personală, intelectuală şi socială a preşcolarilor, promovând independenţa, libera iniţiativă, responsabilitatea, încrederea în sine şi cooperarea. Plan Dalton are succes în grupele sau clasele profesorilor care doresc să promoveze învăţarea prin cooperare, tratarea diferenţiată şi elevii independenţi.

Cuvinte cheie: Plan Dalton, nivel preşcolar, Helen Parkhurst, libertate, gestionarea timpului, cooperarea reciprocă, sarcini de învăţare individualizată.
Multiculturalism și interculturalitate. Activitate opțională la nivelul CDS "Educația interculturală" (Liliana Gheorghiu, Marieta Simene) 13

Multiculturalism şi interculturalitate. Activitate opţională la nivelul CDS "educaţia interculturală"


Prof. Liliana Gheorghiu,
Prof. Marieta Simene
Grăd. cu P.P. nr. 21, Braşov



REZUMAT
Articolul prezentat subliniază importanţa dezvoltării abilităţilor socio-emoţionale la preşcolari prin educaţia interculturală şi este parte a unei lucrări metodico-ştiinţifice.
În contextul actual, când în grădiniţe vin copii din diferite medii sociale, culturale şi din alte ţări este nevoie ca aceştia să înţeleagă, să respecte, să înveţe diversitatea culturală şi etnică în care se dezvoltă.
Toate aceste abilităţi socio-emoţionale trebuie deprinse încă de la grădiniţă cu sprijinul şi ajutorul familiei şi cadrelor didactice.
Partea a doua a articolului prezintă exemple de bune practici, exemplificate cu ajutorul unui opţional desfăşurat pe parcursul cercetării.

Cuvinte cheie: abilităţi socio-emoţionale, toleranţă, diversitate culturală.
Experiențe internaționale

Experiența Erasmus+ "Educația bilingvă: un pas înainte" (Nicoleta Savu) 17

EXPERIENŢA ERASMUS+ "EDUCAŢIA BILINGVĂ: UN PAS ÎNAINTE"


Prof. Nicoleta Savu
Grăd. cu P.P. „Perluţele mării“, Constanţa



REZUMAT
Noul Program Erasmus+ îşi propune să sprijine acţiunile în educaţie pentru perioada 2014-2020 şi oferă cadrelor didactice oportunitatea de a-şi îmbunătăţi competenţele şi sprijnă organizaţiile şcolare să lucreze în parteneriate transnaţionale şi să împărtăşească practici inovatoare în domeniul educaţiei. Proiectele europene cofinanţate de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+ reprezintă la momentul actual şansa şi oportunitatea unităţilor de învăţământ de a-şi pune în aplicare ţintele strategice proiectate, de a rezolva sau/ şi elimina deficienţele existente, dar mai ales de a beneficia de experienţe didactice şi manageriale la nivel european şi creşte calitatea serviciilor educaţionale oferite.

Cuvinte cheie: Comisia Europeană, Program Erasmus+, parteneriat strategic, grădiniţă, CLIL, dezvoltarea profesională continuă.
Proiectul Erasmus+ KA2: "Legături între trei generații: Jocuri fără vârstă" (Vasilica Găzdac) 20

PROIECTUL ERASMUS+ KA2: "Legături între trei generaţii: Jocuri fără vârstă"


Prof. Vasilica Găzdac
Şc. Gimnazială „Tiberiu Morariu“, Salva Jud. Bistriţa-Năsăud



REZUMAT
Motto-ul acestui proiect este „Legături între trei generaţii“, adică bunici, părinţi şi nepoţi. Prin intermediul proiectului se vor construi legături folosind jocurile tradiţionale şi jucăriile pe care cele mai vechi generaţii le-au folosit pentru a se juca în perioada copilăriei lor. Există numeroase proiecte cu aceasta tematică referitoare la jocuri şi jucării. Prin urmare, acest proiect va folosi tema jocurilor tradiţionale ca un instrument pentru crearea unui spaţiu educaţional comun în care bunicii şi nepoţii vor interacţiona. Descoperirea jocurilor tradiţionale şi a jucăriilor va fi organizată ca o oportunitate de a creşte conexiunea dintre cele trei generaţii în cadru formal şi non‑formal.

Cuvinte cheie: jocuri tradiţionale, generaţie, inovaţie, bunici, nepoţi.
Jurnal de Letonia – 1 an de voluntariat la (aproape) Polul Nord (Alina Mohorea) 23
Activități de consiliere

Proiectarea ERR (Daniela Mihaela Suitariu) 25
Proiect didactic de activitate (ERR) pentru dezvoltarea capacităților senzorial-perceptive ale preșcolarilor – "Drumeția imaginară" (Daniela Mihaela Șuitariu) 27
Proiect didactic de activitate (ERR) "Parada emoțiilor" (Daniela Mihaela Șuitariu) 29
Proiect didactic de activitate (ERR) "Baloanele cu meserii" (Edith Maria Pană) 31
Proiect didactic de activitate (ERR) "Prietenia – cea mai de preț comoară" (Eli-Dorina Coaca) 32
Modalități de colaborare profesor consilier-educatoare (Lucia Cîmpean) 33
Activități de consiliere și intervenție cu specific REBT (Lucia Cîmpean) 37
Dezvoltarea conștiinței de sine la școlarii mici – Chestionar de răspunsuri centralizate – "Sunt trist când nu am libertate să visez" (Suzana Deac) 43
Parteneriate educaționale

Șotron Doi – modul educațional pentru copii și părinți, o necesitate pentru educația timpurie a zilelor noastre în mediul rural (Elisabeta Edit Naghi) 46
Sugestii pentru un proiect de activitate educativă pentru copii și părinți: "Gândește Eco!" (Anca Roman) 48
Evaluări

Evaluare sumativă – Nivelul I – grupa mijlocie (Lavinia Gabriela Matei) 50
DEMERSURI DIDACTICE
Proiecte didactice

Proiect didactic "în lumea animalelor" (Mihaela Anca Rațiu) 54
Proiect de activitate integrată "Vestitorii primăverii" (Anca Bruda) 58
Proiect de activitate integrată "Albinuța Maia în căutarea micilor ecologiști" (Emina Gubandru) 63
Proiect de activitate integrată pe o zi "Să-l ajutăm pe bunic!" (Cornelia Nichitov) 73
Proiect didactic "Tabloul primăverii" – Activitate pe domenii experiențiale (Georgiana Gugu) 81
Proiect de activitate integrată "Micii grădinari" (Maria Bebeșelea) 86
Proiect de activitate "Masterchef de grădiniță" (Veronica Negoiță, Marcela Peter, Florența Sminchișe) 89
Proiect de activitate integrată "Daruri pentru mama" (Adina-Elena Pastorcici) 99
Proiect didactic de educație antreprenorială "Târgul micului meșteșugar" (Petronia Cramba) 105
Proiect didactic "Gâze și flori într-o lume de culori" – Activitate pe domenii experiențiale (Laura Sarchizian) 108
Proiect de activitate "Vaporul" (Ana Năsui) 111
Proiect didactic "În căutarea lui Nemo" (Corina Gîdiuță) 114
Proiect de activitate integrată "O zi în lumea lui Nemo" (Vica Bălan) 116
Proiect didactic "Sacul cu grâu" (Nicoleta-Luminița Gora) 124
Proiect de activitate integrată "Să învățăm să circulăm corect!" (Simona Maria Crăciun) 126
Proiect de activitate integrată "Călători prin Univers" (Brîndușa Delia Goia) 130
Proiect de activitate integrată "Hora păpușilor înfrățite" (DOS + DPM) – promovarea educației interculturale (Anica Stoica) 136
Proiect didactic "Cartea fermecată" (Cătălina Arcip) 138
Proiect de activitate integrată "Cartea cu povești" (Cristina Macovei) 144
Proiect de activitate integrată "O zi în satul bunicilor" (Dana Suciava, Marcela Oprea, Maria Petra, Maria Blaga, Ioana Bengean, Crinuța Gliga) 154
Proiect de activitate integrată "Prietenii Zânei Mărilor" (Coca Delia Bîță) 159
Proiect de activitate integrată "Cufărul cu comori" (Julieta Nedelescu) 165
Proiect tematic "Călătorim prin Polonia" (Daniela Agapie) 168
Proiect de activitate integrată "Cei patru prieteni: Polonia, Grecia, Turcia, România" (Flori-Georgiana Zanfir) 173
Proiect didactic "Ce vreau să fiu când voi fi mare" (Zoica Radu) 179
Învățământ primar

Probă de evaluare la matematica (cls I) (Gherghina-Gina Dimofte) 184
Matematica învățată activ/ interactiv (cls a II-a) (Gherghina-Gina Dimofte) 186
Proiect didactic CLR "Ursul păcălit de vulpe" (Elisabeta Edit Naghi) 190
Proiect didactic AVAP "Ursul păcălit de vulpe" (Elisabeta Edit Naghi) 195
Proiect didactic "Învățăm unii de la alții" (Elisabeta Edit Naghi) 197
Proiect didactic "Amintiri din copilărie" (Elisabeta Edit Naghi) 200
Proiect didactic "Împreună reușim!" (Elisabeta Edit Naghi) 204
Proiect didactic "Unități de măsură" (Elisabeta Edit Naghi) 208
Proiect de diplomă "Despre supunere și revoltă" (Cristina Bejan) 212
Proiectarea pedagogică a activității anuale

Graficul rutinelor în anul școlar (Nicoleta-Cătălina Barbu) 216
Planificarea activităților muzicale la grupa mare (Florentina Zăinescu) 217
Planificarea activităților instructiv-educative – Nivel I (Grupa mică), sem I si II (Carmen Petac, Iulia Bica, Andrea Fărcaș) 218